söndag 11 januari 2015

Varm smörgåstårta

Hmm... Vad var det för inlägg jag påbörjade igår nu då?

Jag vet att jag började med att skriva om vårt besök på Ica Maxi i all fall. Det var en fröjd att handla med Olivia. Hon nöjde sig med att sitta i kundvagnen som R drog. Sumo var inte lika lättroad. Honom fick jag ta i Babybjörnen redan vid grönsakerna och han var knappt ens nöjd då. Men efter ca 1,5h var vi på gång hem igen. Många påsar med mat rikare men ett par tusen fattigare. Jag avskyr mataffärer, och särskilt stormarknaderna, men igår var det faktiskt rätt skoj. Det är roligt att kolla propoints på allt och att faktiskt inse att ingenting är omöjligt i matväg med Viktväktarna.

När vi kom hem var klockan alldeles för mycket, men vi hade planerat att äta varm smörgåstårta till middag och så blev det. Jag fick dock ta en paus då min lillebror låst sig ute mitt i stormen så storasyster kom till hans räddning. Gulligast var Olivia...
När hon fick höra vad jag skulle göra ville hon genast följa med. Jag sa nej eftersom att klockan redan var för mycket och hon borde ha lagt sig för länge sen och normalt sett hade hon då tjurat ihop totalt (skrikigt, slängt sig på golvet, you name it) men icke. Hon tog fort som attan på sig skorna (jag har aldrig sett henne ta på sig skorna så fort) och jag fortsatte säga nej men hon vägrade ta mitt nej utan fortsatte med jackan och där insåg jag att jag som annars försöker vara så konsekvent fick ge med mig. Hur skulle jag kunna säga nej till detta? Hon kommer bli en tuff förhandlare framöver...

Trots att klockan var närmare 21 höll hon sig vaken i bilen hela vägen in till stan (vi bor en kvart utanför) och babblade för fullt. Hon fortsatte i samma stil med sin morbror men efter vi lämnat av honom hemma hos sig igen med nycklarna i sin ficka slocknade hon rätt fort i bilen på väg hem.


När jag kom hem framåt kl 21,45 var smörgåstårtan i ugnen och efter nattning av Olivia kunde vi avnjuta den i lugn och ro. Den var JÄTTEGOD! Vi modifierade den lite. Vi valde att använda Hönokaka i stället, jag gillar inte svamp så jag valde paprika i stället och så tyckte vi att Västerbottenosten var svindyr så det blev gouda istället. Jag räknade med stora portioner. En halvmåne-Hönö som 4 portioner och då blev en bit 24pp. Vågen tyckte dock inte om en sådan stor bit framåt kl 22 på kvällen trots att det var inom mina dagliga pp. Vilket inte är särskilt konstigt direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar