lördag 10 januari 2015

Min kropp 2005-2014

Efter att ha organiserat upp bland våra bilder hemma så blev jag inspirerad till att se hur min viktresa sett ut genom åren.

Första bilden är 2005 då jag var au-pair i England och jag vägde ca 73kg. Jag själv tyckte att de ca 5kg jag gått upp sedan jag skaffat seriös pojkvän var fruktansvärda och de bara skulle bort. Provade periodisk fasta för första gången. Det inser jag NU att det var vad jag gjorde... Häftigt!


Året var 2006 och jag både dansade bal, tog studenten och flyttade hemifrån. Här hade jag gått upp lite till, osäker på hur mkt. Jag var väl medveten om det och trivdes inte men jag vill minnas mig själv som lycklig.


Här vägde jag ytterligare några kilon, år 2007. Skulle tro ca 82kg till mina 176cm. Här började jag undvika att vara med på kort och på grund av en person i min direkta närhet började jag känna mig osäker på mig själv.


Dagen efter nyårsafton, men jag räknar den till 2008. Jag hade varit singel ett tag men precis träffat R. Vägde 72-74kg och var otroligt nöjd!


Här är vi på trancekryssning (fråga mig inte vad det är jag gör på bilden) 2009 och jag har börjat gå upp några kilon igen. Det var vår flytt och renovering av vårt första gemensamma boende som var startskottet. Sena kvällar renoverandes i nya lägenheten och hämtmat alldeles för ofta. Jag började tycka det var lite jobbigt (ex. trodde på fester att alla glodde och tyckte jag var tjock) men var fortfarande rätt nöjd. Hade det här varit idag hade jag velat ge mig själv en fet smäll så fort jag började tvivla på mig själv för en sekund.


Ytterligare några kilon och året är 2010. Vad jag vägde vet jag inte men det började säkert närma sig ca 80kg. Bilder på mig börjar bli mer sällsynta.

 I mitten av 2011 gifte vi oss och jag blev gravid med Olivia (tredje månaden på vänstra bilden). Då vägde jag ca 82-84kg. När hon sedan föddes 2012 hade jag gått upp 23kg och tappade ca 10kg direkt. Så på bilden från dopet (blå klänning) vägde jag säkert 97kg.


Sommaren 2013 på semester i Stockholm. Fortfarande samma vikt på ett ungefär och vill helst inte vara med på bild.


Nu i somras dvs 2014. Gravid med John och är tjockare än någonsin, typ. Fortfarande väldigt missnöjd men väldigt lycklig.


Jag kan konstatera att det inte är ett dugg svårt att nu hitta inspiration. Inte efter att ha gått igenom alla bilder vi har och sett hur verkligheten faktiskt ser och har sett ut. Flera av dessa bilderna är sådana bilder jag normalt sett absolut inte skulle ha visat upp för någon. Jag är otroligt kroppsmedveten, vet precis vilka vinklar som fungerar för mig och har tidigare varit nitisk med att visa upp "rätt" bild. Senaste åren har jag fått säga "fuck it" till mig själv när jag kollar ifall bilden på kameran/telefonen blev bra för inga bilder blir enligt min mening bra på mig själv. Bilder där hela jag syns är helt otänkbart. Det här är en av de saker jag ska förändra under 2015. 

Tidigare har jag tänkt saker som "ja, jag är tjock men jag orkar inte ta tag i det". Jag inser att jag verkligen blottat mig själv här nu, men det är precis vad som är meningen. Min tanke är att om jag gör detta så kommer jag aldrig kunna ge upp. Jag är en stark person som bara varit lat. Men nu är jag på riktigt trött på att vara tjock. Så är det bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar