fredag 31 maj 2013

Tandläkarfamiljen

Jag har alltid varit duktig på att besöka tandläkaren. Som barn och tonåring hade jag alla möjliga olika typer av tandställningar och det här med att sköta tänderna sitter i.

Min man dock... Han stötte på problem i tonåren och slutade gå till tandläkaren så när jag i år äntligen lyckades få iväg honom till "min" tandläkare så hade han inte kollat tänderna på +10år. Han hade gått och skjutit på det för att han är rädd för smärtan samt att han trodde att hela truten var förstörd. Det var absolut inte lika farligt som han själv trodde men efter X antal besök och många tusenlappar fattigare så är han i alla fall nu färdig.

Dvs tills tandhygienisten vid sista besöket grävde lite väl mycket och R fick en infektion. I måndags fick han det åtgärdat.

Jag själv är dock inte skonad. Hela förra helgen hade jag som nackspärr på ena sidan. Sen i lördags kändes det som om jag hade ett typ skavsår på insidan av kinden orsakat av kindtänderna och söndags fick jag väldigt ont längst bak vid visdomständerna. Smärtan satt i och det ömmade på den sidan av halsen. Äta är inte lätt när man knappt kan öppna munnen. Tålamodet tryter när man har ont också. En envis 1-åring och två föräldrar med värk är ingen optimal kombination. Jag försökte tänka att det nog bara var en visdomstand som ville upp ännu mer men efter fyra dagar av smärta som inga värktabletter rådde bot på så ringde jag tandläkaren. 

Domen: infektion, penicillinkur i 10 dagar sedan måste visdomstanden väck annars kommer problemet tillbaka i sommar.

1 kommentar:

  1. Om ni går hos folktandvården så rekommenderar jag att ni skaffa frisktandvård, dvs betalar en viss summa i månaden i tre år. Inget mer. Började med det förra året, ganska skönt att veta att jag inte behöver bekosta min visdomstand som dras ut om två veckor eller de gamla lagningarna som måste göras om. För att tandläkaren är ju dessvärre dyrt, för dyrt och man drar sig ju oftast för att gå.

    SvaraRadera