onsdag 23 januari 2013

Fitnessfighten januari 2012

Jag är idag inne på Fitnessfightens 23:e dag. Jag lovade er att jag skulle sätta mig ner och skriva om detta så fort jag hade lite tid över, och tja... Man kan utan tvekan säga att det dröjde.

Jag var riktigt peppad från början. Körde järnet första 10 dagarna! Det var spännande med matschemat, de olika maträtterna, träningsschemat m.m.
Under de andra 10 dagarna missade jag träningen ett par dagar av olika anledningar och träningen började dessutom bli svårare. Det är svårt att få till konditionsträning som är hållbar utan redskap hemma. Springa upp och ner i trappor i 10min funkar inte, inte heller köra höga knän i 10min. Mina fotleder dör. Det var också övningar som inte fungerade som jag i stället fick anpassa och maten började bli tråkig. Det eviga planerandet började bli jobbigt.

Fitnessfighten innebär att man ska träna en timme varje dag och man ska äta ett visst antal kalorier per dag. Det finns en receptbank som bjuder på god, men även mindre god mat. Det är mycket man måste avstå och nu börjar jag tröttna på kvarg och keso. Just nu är jag i en svacka där jag känner att jag skulle vilja ge upp, men i samma sekund tänker jag "helvete heller". Det är nu 8 dagar kvar och det vore väl fan om man ger upp så nära målsnöret.
Det hjälper inte heller när Robert köper hem mjukt bröd (jag är mackoman) och lägger fullt synligt på köksbänken, eller Ben & Jerrys, eller äter digestivekex och rån med brieost när jag sitter med mitt knäckebröd utan smor med endast kokt äggvita på. Eller som igår när han gick hem tidigt från jobbet för att han var så förkyld och köpte med sig glass hem som han satt och tryckte i sig framför en film i soffan. Men det här är min resa, mitt beslut och jag hoppas att ju mer jag lyckas avstå frestelser (för jag är ju världens sockerjunkie) desto lättare ska det bli framöver.

Innan jag började Fitnessfighten tänkte jag att en månad är ju inte särskilt lång tid, inga problem! Men en månad är längre än vad man tror har jag insett. Jag har inte kunnat träna varje dag, eller det där är ju sanning med modifikation. Visst fasen kan man se till att få in en timmes träning varje dag men jag är ex. inte villig att gå upp hur tidigt som helst för att träna när jag har en bebis som vissa nätter sover sämre än andra.
Vissa dagar har jag nog inte fått i mig så många kalorier som jag bör få i mig, men andra dagar har jag nog fått i mig lite fler.

När jag vägde mig efter de första 20 dagarna hade jag blivit av med 5cm i midjan. Det är inte så tokigt. Och i torsdags förra veckan lyckades jag komma i ett par jeans som jag hade innan jag blev gravid. Visst var de trånga, men ändå! :-)
Jag kommer köra på den här sista veckan och även om maten, planeringen och träningen var jobbig så är det något jag tar med mig i bakhuvudet och något som jag till viss del kommer fortsätta med. Jag ska sikta på att kanske inte träna varje dag, men göra någon aktivitet minst en timme varje dag, ex. en timme snabb promenad. Jag ska fortsätta äta efter detta "tänk" i veckorna, men jag ska inte utesluta saker helt. Är det något jag vill ha så ska jag kunna äta det men med portionskontroll i bakhuvudet. Tallriksmodellen! Jag kommer att fortsätta undvika ex. socker, salt, bröd, friterat m.m. men lite socker, lite salt eller någon brödskiva går bra ibland.

Inspiration via Dessi för de sista 8 dagarna:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar