torsdag 6 september 2012

Olivias sömn

Ikväll var Olivia trött alldeles för tidigt. Redan vid kl 19 var hon rejält trött och ville sova men icke! Vi lyckades hålla henne vaken till kl 20, men innan dess hade hon hunnit blunda till på pappa Rs axel och när han då la ner henne i babygymmet på mage för att leka och hålla igång henne (trodde han) så la hon helt sonika ner huvudet och somnade till igen. Men strax innan kl 20 tog jag med henne till hennes rum, bytte blöja, tog fram boken "Majas alfabet" som hon fick på sitt dop, laddade upp med nappar och la henne i spjälsängen (som än så länge står i vårt rum).

Hon ville absolut inte ligga på rygg, bara skrek, skrek och skrek trots att hon nu vid detta laget var väldigt trött. Jag fortsatte läsa men stoppade in nappen varje gång hon spottade ut den (för jag vet ju att hon nästa sekund vill ha tillbaka den) och använde Tass-metoden*. Till slut provade jag att lägga över henne på mage eftersom att det funkat väldigt bra senaste tiden (senast i morse hittade jag henne sovandes så när jag vaknade på morgonen) och efter lite skrik och krångel där med lugnade hon ner sig och somnade. Från hysteriskt skrik till att sova som en stock på ett par sekunder. Sammanlagt hann jag läsa boken i normalfart 1½ gång. Nu ska vi bara se till att göra detta till en vana! :-)

Olivia första veckan hemma.

* Grundtanken är att lugna barnet men att få barnet att somna på egen hand. Man lägger en "tass", alltså din hand, stadigt på barnet så att hon/han känner trygghet. Kallas för Tass-metoden eftersom att det är fångat från djurvärlden där många djurhonor lugnar sina barn så. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar