lördag 24 mars 2012

Bas till babyskyddet

Vi har pratat om det här med bilbarnstolen här hemma. Vi har en bilstol (babyskydd heter det ju egentligen) sedan innan, som vi fick med när vi köpte vagnen. Den är av märket Maxi-cosi som tydligen verkar vara ett dyrt märke jämfört med flera andra. Stolen i sig kostar ca 1900kr och vill man ha en bas till så kostar basen som vi vill ha ca 1700kr. Finns en något billigare variant som man fäster med bilbältet men denna variant fäster man med isofix-fästena.

Och det är ju frågan... Bas eller inte bas? När jag pratade med Barnens Hus i Norrköping om detta sa de att  en bas egentligen inte är säkrare, men det får folk att känna sig säkrare på att stolen sitter där den ska. Däremot är det väldigt smidigt när man ska sätta i och ta ur bilstolen då det bara är att "klicka" i och ur den.

När jag för ett par veckor sedan skulle testa att sätta i stolen i bilen så upptäckte jag att det är väldigt lätt att göra fel. När jag först satte i den och spände fast den med bältet gick stolen att rucka så mycket på att den i princip inte satt fast alls. Sedan provade jag att sätta den i framsätet och att vinkla upp fotändan av stolen mer mot ryggstödet på sätet och då satt den mycket bättre. Så det är helt klart lätt att montera den fel. Ur den aspekten vore en bas bra. Men när man redan lagt ut väldigt mycket pengar på alla grejer man behöver till bebisen så känns ytterligare 1700kr sådär. Vi får väl utvärdera läget sen när bebisen väl kommit antar jag...


1 kommentar:

  1. Så länge mosters älskling sitter bak och fram så blir allt bra :)

    / Sis

    SvaraRadera