torsdag 19 januari 2012

När bergvärmepumpen lägger av...

Att vi har ett kallt hus, det har vi accepterat. Annars går bergvärmepumpen på tillskott. Nu har mannen lyckats få reda på (thank god för vissa internet-forum) att vår pump egentligen inte är tillräcklig för storleken på huset samt att vårt hål skulle behöva vara 120m djupare än vad det är.

Men i natt la den av. R väckte mig med att berätta att det var 16 grader i huset. Han var i alla fall snäll och stängde dörren till sovrummet så värmen därinne kunde få hålla sig där. Brr!

När jag åkte till jobbet kollade jag till den och den var igång, men när mannen kom hem från jobbet på eftermiddagen hade den lagt av igen och vi hade 14 grader i hela huset.
När jag kom hem stod han med handen och höll för ett hål i elementet i hallen. Han skulle lufta elementet men tydligen läckte det lite. Eller... det sprutade vatten kan man säga. Svart vatten dessutom.
Han fick ordning på det där till slut och nu under kvällen kom bergvärmepumpen igång igen, alla element är varma igen och senast vi kollade var temperaturen uppe vid 16 igen.

Jag vill bara inte inse att det ev. är dags att byta! Fy för tråkig kostnad, vi som bytte alla fönster innan jul. Pumpen är ca 15år gammal, så det är väl bara att börja spara för den lär med stor sannolikhet inte hålla 15år till.


2 kommentarer:

  1. Åh, vad tråkigt!

    Kika gärna in på min bloppis med mammakläder! :-)

    Ha en bra fredag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Man vill verkligen inte ha sådana tråkiga kostnader men vad gör man?

    I vilket fall är det ett väldigt fint hus ni har!

    Kram

    SvaraRadera