torsdag 22 december 2011

Stöd din lokala handlare!

Jag och min man (och snart vår lille bebis) bor i ett litet samhälle ca 3mil utanför Linköping. När vi letade hus upptäckte vi att priserna var mycket lägre här än inne i stan, och det innebar även att vi skulle få ungefär lika långt till jobbet. Tidigare hade jag jobbet runt knuten (nu överdriver jag lite) medan han fick åka lååångt.

Sedan vi flyttade hit tror jag att vi har varit inne i Linköping på stora Ica Maxi lika många ggr som vi kan räkna på en hand. Vi handlar all mat på vår lokala Ica, detta trots att jag faktiskt jobbar inne "i stan".
Detta tycker jag är jätteviktigt! Många människor som bor på "landet" kräver att den lokala butiken bara ska finnas där, men när de ska storhandla åker de hellre långt för att spara pengar. Men är verkligen alla dessa människor i behov av billig mat? Och blir det verkligen sådan stor skillnad?
Om inte vi som faktiskt bor här stödjer vår lokala butik, vem ska då göra det?

Därför handlar vi alltid här, som numera är hemma. Vi har en rätt stor Ica-butik och de har allt. Nästan... De hade inte brysselkål (slut) eller stora förpackningar med rödbetssallad, men brysselkål hittade R i nästa samhälle där han driver sin järnhandel och rödbetssalladen får en av våra familjemedlemmar som bor i stan bidra med. Lätt som en plätt var det ordnat! :-)

Detta behöver inte gälla just Ica, vill jag bara nämna, utan lokala matbutiker i allmänhet. Tänk efter - Före!

(Exempelbild från Google.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar