måndag 21 februari 2011

Inspiration!!



Ida fick en snilleblixt - omsätter 36 miljoner

Hon var arbetslös och hade ingen egen bostad. Då fick Ida Backlund snilleblixten att börja sälja löshår.
- I fjol omsatte mitt företag 36 miljoner kronor, men vi siktar på en halv miljard inom fem år, säger den 26-åriga vd:n.

Banken trodde inte på Ida Backlunds idé att sälja löshår och hårförlängning över internet. Hon fick nej när hon för fyra år sedan bad att få låna 100 000 kronor för att kunna starta företaget Rapunzel of Sweden. Men sambon Stefan Lövgren, i dag 32, hade sett hur Ida som själv använde hårprodukterna brann för detta och han satsade därför allt sitt sparkapital i utbyte mot delägarskap.

- På den tiden bodde vi hos familj och vänner. Jag hade extraknäckt lite på en camping och inom vården, men i och med att jag jobbat utomlands hade jag inte rätt till a-kassa så vi fick kämpa ekonomiskt, minns Ida Backlund, som för ett par dagar sedan gjorde extensions så att håret räcker nästan ända ner till rumpan.

Ryktet om Idas hårprodukter spred sig och snart ökade trycket på webbutiken.
- Jag var inte beredd på att det skulle gå så snabbt. Men folk uppskattade att jag kunde produkterna, att de var framtagna på ett juste sätt, att man kunde få service på en massa olika språk och att det var säkra leveranser.

Ida Backlund och hennes sambo har arbetat stenhårt med företaget och liknar det vid sin baby. För åtta veckor sedan fick de förresten ett riktigt barn, dottern Milla.
- Fördelen med att vara egenföretagare är att jag kan jobba hemifrån ett par timmar om dagen via mejl och telefon.

I år beräknas Rapunzel of Sweden omsätta 60- 70 miljoner. Företaget har 14 anställda och finns i åtta länder, men satsar på att bli marknadsledande också i Italien, Frankrike och kanske Ryssland. Målet är att inom fem år omsätta en halv miljard.
Ida, som är vd, tar dock bara ut en månadslön på cirka 24 000 kronor. Vinsten återinvesteras i företaget.

Familjen Backlund-Lövgren bor i en lägenhet i Umeå, men planerar att köpa ett hus så att Milla på sikt ska kunna leka på en gräsmatta.
- Jag behöver inte högre lön än så. Jag unnar mig kläder, skor, väskor och hårprodukter, men är inte slav under dyra märken. säger Ida Backlund, som för några veckor sedan utsågs till "Årets kvinnliga stjärnskott" i Ernst & Youngs tävling "Entrepreneur of the year".

Hämtat från Expressen.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar